onsdag den 17. december 2014

Død og ødelæggelse

.. og ikke engang i overført betydning eller billedligt talt eller noget. Min farfar er fandme død. Revet ud af vores liv og det er så mærkeligt, så uvirkeligt. Og det er bare gået så stærkt. I går måtte vi rushe ind til hospitalet, fordi lægerne mente, at nu var det nu. Det var det først 10 lange timer og en hel masse slik senere. Selvom jeg nåede at sige farvel til ham og fortælle ham, at jeg er glad for, at han blev min farfar, hvilket så mange ikke får chancen for, så er det bare en fucking ringe trøst. Klokken 2 i nat stod vi, de udholdende familiemedlemmer, rundt om hans seng og så ham trække vejret for sidste gang. Og tuede. Og krammede. Og tuede noget mere. Det er det værste i verden, at se sin stærke far og sin om muligt endnu stærkere farmor være sønderknuste. Så jeg tuede også for dem. Især for min farmor, som nu er helt alene, og som kyssede og krammede min farfars krop, som jeg aldrig har set hende gøre det før i mine nogen-og-tyve år.
Han bisættes på mandag og jeg gruer for det; det bliver alt for smukt og alt for sørgeligt. Og på onsdag er det juleaften og torsdag første juledag, og jeg har ingen idé om, hvordan vi alle sammen - inklusive min vandfaste mascara, skal komme helskindede igennem dét show.
Pt. prøver jeg at holde fast i, at hans stemme står soleklart i mit hoved og at jeg virkelig er glad for, at jeg nåede at fortælle ham, at jeg holder af ham (holdt af ham?).


17 kommentarer:

  1. Hvor er det bare en trist nyhed, og om nogen, kan jeg sætte mig ind i hvor svært det er, at skulle holde jul midt i sorgen. Min far døde i sidste uge, endda på min fødselsdag.. Jeg har ikke set ham i måneder og jeg fik ikke sagt farvel.. Det er ikke for at sige at min situation er værre eller noget, men for at du husker på hvor heldige i var - at i nåede at få sagt farvel..
    Jeg håber jeres jul bliver god, trods sorgen. Én ting er, at holde den første jul uden et familiemedlem, som altid har været der.. Noget andet er, at holde første jul uden dem, mens sorgen stadig er enorm.. Jeg sender jer mange varme tanker i den svære tid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar. Jeg er ked af, at du ikke nåede at sige farvel - det trøster jeg mig nemlig meget med, at jeg (og resten af familien) gjorde. Din situation lyder også rigtig svær. Jeg kan slet ikke forestille mig sorgen ved at miste sin far. Faktisk får jeg tårer i øjnene bare ved tanken, men jeg har også følelserne uden på tøjet i disse dage..
      Det er lige præcis dét, der er det svære ved julen. For selvfølgelig er den første jul uden nogen også hård, men jeg er slet ikke klar til at skulle fejre jul midt i sorgen. Jeg forestiller mig, at det er det samme for dig. Glædelig jul - ligeså mange tanker ryger i din retning!

      Slet
  2. Hmm nå min kommentar kom åbenbart ikke på alligevel. Jeg prøver igen.

    Nå men det jeg skrev var at først og fremmest så er jeg virkelig ked af det på dig og din families vegne. Det er jo altid svært så noget.

    Men til gengæld skal du være så glad for du husker hans stemme. Her næsten 10 år efter min oldemors død der kan jeg stadig høre hendes for mig og mindes det med meget glæde :)

    Ikke mindst skal du være så glad for du fik sagt farvel. Jeg fik desværre ikke sagt farvel til min olde.. Kun 2 dage før havde jeg tænkt på at ringe til hende, men det blev ved tanken og jeg nåede det aldrig. Det fortryder jeg selvfølgelig så meget i dag. Men tanken om at hendes stemme altid vil være der, den hjælper en smule.

    Mange kram og tanker

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Er ret lettet over, at det kan lade sig gøre, at huske nogens stemme i så mange år. Jeg går nemlig og er bange for at miste hans.
      Jeg er SÅ glad for, at jeg fik lov at sige farvel. Det er jo sådan nogle ting man ikke lige får sagt i hverdagen, så jeg trøster mig med, at han tog herfra velvidende, hvor elsket han var.

      Slet
  3. Jeg er så ked af det på dine vegne og kondolere mange gange..
    Jeg mistede selv min Farfar sidste år og det gør rigtig ondt.

    Håber i kommer igennem julen sammen og kan mindes ham med kærlighed og glæde..

    Kæmpe Kram <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. Jeg gruer lidt for julen, men vi skal nok få det bedste ud af den og skåle op til ham :)

      God jul!

      Slet
    2. Det kan jeg godt forstå, det er på ingen måde let at skulle igennem..
      Håber i kommer så godt igennem det som i kan..

      Kram og masser af varme tanker..
      Jeanette

      Slet
  4. Puh ha søde pige! Hvor gør det mig bare ondt på dine vegne - uanset om man får sagt farvel eller ej er det aldrig fedt at miste dem man holder af :-( og så lige midt i julen! Jeg sender en masse kærlige tanker til dig og din familie og håber i trods jeres sorg, får en dejlig jul med en masse deling af gode fælles minder om din farfar!

    - kæmpe kram fra Pigepaatvaers <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar! Ja, det gør det lige lidt ekstra svært midt i julen. Han skal bare skåles en masse med, og så må vi få det allerbedste ud det.
      Også god jul til dig!

      Slet
  5. Sender masser af krammere. Døden er et lortekoncept.

    SvarSlet
  6. Sender alle de virtuelle kram, der findes. Det er fuldstændig forfærdeligt, og der er slet ikke noget rigtigt at sige. Men rart at du fik sagt, at du holdt af ham og var der for ham til sidst. Det er så noget, man kan bruge et helt liv på at fortryde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Jeg priser mig lykkelig for, at jeg og alle de andre nåede at sige et par ord til ham, og at han fik lov at sove ind omgivet af mennesker, der elskede ham. Gid alle kunne forlade denne verden sådan.

      Slet
  7. Kondolerer, det bliver nok en hård jul for dig og familien:( Forhåbentligt kan I dele gode minder sammen og snakke om alle de gode og sjove oplevelser, det synes jeg hjælper rigtigt meget, når man står i den situation. Det bliver nemmere med tiden, kram på dig.

    SvarSlet
  8. Det er jeg virkelig ked af at høre! det er fandme noget lort :(

    SvarSlet
  9. Det er jeg rigtig ked af at høre.
    Jeg har mistet min far og morfar med 2 måneders mellemrum i sommers, begge var indlagt med lungekræft og jeg var ved deres side til sidste åndedræt. Det er hårdt, noget lort og uretfærdigt. Men hvor er jeg taknemmelig for at jeg (og min familie) var omkring dem til det sidste. Det er noget man ikke helt kan mærke i det øjeblik det sker, men nu 6 måneder efter er det en vigtig ting for mig at have med videre.
    Jeg skal holde jul med min mor, søster og mormor. Frygter allermest for at det bliver en aften vi skal kæmpe os igennem. Min mormor uden sin mand gennem 60 år, min mor uden sin mand og min søster og jeg uden vores far. Av.

    Rigtig god jul til dig og dine nærmeste :) Jeg håber I får taget en sidste god afsked med ham, og at jeres juleaften bliver hyggeligt, selvom sorgen banker på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Avavav, det lyder ubeskriveligt hårdt. Jeg mangler lidt ord, udover "tak". Så tak for din fine kommentar og fordi du gad dele din historie. Jeg ønsker også dig og dine en rigtig god jul - i min familie har vi i den forbindelse lovet at mindes alle de gode ting ved min farfar, så det ikke bliver alt for trist.

      Slet